Menu

Menu

czwartek, 16 marca 2023

Tylko linia nr 3 pojedzie do Centrum Usług Publicznych

Nowe przystanki MZK Opole przy nowym Urzędzie Miasta
Nowe przystanki pod Centrum Usług Publicznych (fot. Pio Gaw/Google Street View)

 Tylko jedna linia autobusowa pojedzie do nowego Urzędu Miasta - będzie to linia nr 3. Choć początkowo mogłoby się wydawać, że duże wiaty przystankowe, które tam zainstalowano, są przeznaczone do większej obsługi linii, to liczba pasażerów i tak będzie w tym rejonie duża. Sytuacja ta może się także zmienić w przyszłości. Prawdopodobnie będą tutaj kiedyś poprowadzone także inne linie autobusowe.

Centrum Usług Publicznych jest już gotowe

Prace wykończeniowie w CUP dobiegły już końca. Teraz trwają ostatnie poprawki, takie jak dostosowanie organizacji ruchu, w której mieści się także skomunikowanie tego rejonu z resztą miasta, za pośrednictwem MZK. Jak się dziś dowiedzieliśmy, dojedzie tutaj jednak tylko jedna linia - 3.

Dlaczego zatem nie dodano do niej linii nr 5, 9 i 13? W końcu przebiegają podobną trasą. Problem leży w układzie dróg i skrzyżowaniach - nie zawsze autobusy tych trzech linii byłyby zdolne do wymanewrowania na niektórych skrętach. Stąd też decyzja o poprowadzeniu na razie tylko jednego połączenia. W dodatku linia ta w godzinach szczytu kursuje z bardzo dużą częstotliwością. Dzięki temu pasażerowie nie będą już zdani wyłącznie na linia 10, 14, 15, 17, 25 i 28, z których przystanków kawałek trzeba było dojść. Nie trzeba będzie również przechodzić już przez działki przy ul. Rataja.

Choć zmiana jest korzystna, nie wszyscy pasażerowie z niej skorzystają. Linia nr 3 bowiem nie dojeżdża do takich rejonów miasta jak Nadodrze, Wójtowa Wieś, Wróblin, itd. Chęć dostania się do CUP z dalszych części miasta będzie wiązała się więc z koniecznością przesiadki. 

Ten fakt może już stawiać tę zmianę w zupełnie innym świetle, ale postarajmy się szybko rozwiać wszelkie wątpliwości. Wbrew pozorom, jest to dobry kierunek i w takim właśnie powinna podążać opolska komunikacja miejska - linie nie powinny się nakładać, a trasy linii nie powinny się powtarzać - widać to np. po liniach 18 i 28, których trasa w przynajmniej 75% jest identyczna. Przy okazji zmiany trasy linii 3, MZK powinno uwzględnić inne tego typu sytuacje na mapie miasta. Ważne jest, by włączyć do obsługi miejsca, w których dotychczas nie widziano żadnego pojazdu komunikacji miejskiej.

Jak nie autobusem, to może pociągiem?

Nie każdemu taki układ komunikacyjny będzie odpowiadać. Stąd też mieszkańcy szybko będą szukali alternatywy dla autobusów - głównie, by zaoszczędzić na czasie. Jedną z pozostałych opcji może być kolej - w końcu do stacji Opole Wschodnie jest niespełna 1,5 kilometra drogi.

Niestety, jakkolwiek dobrze to wygląda na papierze, to pociągów przyjeżdżających na tamtą stację jest niepokojąco mało. Nie ukrywajmy, w ostatnich latach miasto nie zrobiło praktycznie nic, by tą sytuację zmienić. Wybudowano tam olbrzymie centrum przesiadkowe, ale problemu znikomej liczby odjazdów pociągów już nikt pod uwagę nie wziął.

Wprawdzie Urząd Miasta wysłał zapytanie, nt. ewentualnego przeniesienia, bądź utworzenia nowego przystanku kolejowego, bezpośrednio pod nową siedzibą Urzędu. Nie otrzymał on jednak na to zgody.

Problemem zła sytuacja finansowa

Choć władze miasta podkreślają, że gdyby głębiej pomyśleć nad niektórymi zmianami w kursach autobusów, to znalazłaby się jakaś opcja, która obejmowałaby przeniesienie pod Centrum Usług Publicznych więcej niż jednej linii MZK. Problemem tutaj okazują się już finanse. Przeprojektowanie siatki komunikacji miejskiej jest zadaniem bardzo kosztownym, a jeżeli chodzi o budżet, to w kontekście komunikacji zbiorowej, w Opolu ostatnio jest dość, mówiąc kolokwialnie, kiepsko.

Przypomnijmy, że również z powodu niekorzystnej sytuacji finansowej, miasto postanowiło zlikwidować wszystkie linie nocne.

Od kiedy zatem będzie można dojechać do CUP, bez konieczności przechodzenia labiryntem przez osiedle lub działki? Od przyszłego miesiąca, czyli w kwietniu. Wtedy też nastąpi oficjalne otwarcie nowego urzędowego kompleksu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz