piątek, 30 czerwca 2023

Wakacyjny rozkład jazdy

 Przypominamy, że w okresie 26.06.2023-31.08.2023 obowiązuje wakacyjny rozkład jazdy autobusów MZK Opole. Oznacza to, że wszystkie kursy w dni robocze będą realizowane według specjalnego rozkładu w rubryce Wakacje - dni robocze. Nadal obowiązują również inne godziny kursowania w weekendy dla poszczególnych linii.

Co, oprócz rozkładu się jeszcze zmieni?

Przede wszystkim to, jakie pojazdy będą wyjeżdżały na trasy. W wakacje obsługa połączeń musi się odbywać koniecznie przy pomocy taboru klimatyzowanego, choć MZK już praktycznie nie posiada pojazdów, które takowej nie mają.

Zmienią się także przydziały autobusów przegubowych. Te na okres wakacji znikną przede wszystkim z brygad linii 15. Zwiększy się także częstotliwość wyjazdów na miasto autobusów 15-metrowych.
Autobusy przegubowe będzie można spotkać głównie na liniach 3, 5, 9, 13 i 17, z kolei autobusy 15-metrowe będą pojawiały się na ich szczytowych wzmocnieniach, m. in. liniach 18 i 28.

A jak będzie po wakacjach?

Zgodnie z tym, co obiecał Urząd Miasta - od 1 września pasażerowie będą mieli możliwość skorzystania z nowej linii nr 1 (aczkolwiek pojawiają się także propozycje oznaczeń E, 1E, E1, lub A) - połączenia ekspresowego, łączącego Malinkę z Karolinką, przy ul. Wrocławskiej. Autobusy pojadą ulicami Ozimską, Bohaterów Monte Cassino, Batalionów Chłopskich, Nysy Łużyckiej, dalej: Niemodlińską, Obwodnicą Piastowską, Wrocławską, i zakończą swoją trasę przy pętli pod Karolinką.

Podczas konsultacji z mieszkańcami zaproponowano także wariant trasy rozpoczynający się przy ul. Wschodniej. Choć większość mieszkańców typowała 2 spośród 3 zaproponowanych rozwiązań, miasto zdecydowało się wdrożyć ten ostatni, najrzadziej wskazywany przez internautów.

Mieszkańcy liczą na to, że linia ta będzie obsługiwana przez tabor przegubowy. Niepokoją się natomiast tym, że miasto postawiło na "wycieczkowy" wariant trasy, co może spowodować niepotrzebne wydłużenie się czasu przejazdu z przystanku początkowego do końcowego. Przyczyniłoby się to do potencjalnego spadku frekwencji na tej linii, ponieważ pasażerowie przestaliby określać to połączenie mianem pośpiesznego.

Po wakacjach również nowy tabor

Według prognoz, w październiku ma przyjechać do Opola 8 szt. zamówionych w ubiegłym roku autobusów elektrycznych Solaris (6 szt. 12-metrowych MAXI, 2 szt. 18-metrowych MEGA). Pojazdy te zostaną skierowane do obsługi linii 5, 9 i 13.

środa, 17 maja 2023

Studenci o kursach MZK na Piastonalia mogą zapomnieć. Ratusz ponownie nie stanie na wysokości zadania?


 W miniony weekend internauci zaczęli interesować się tematem dodatkowych kursów MZK Opole na imprezy zorganizowane z okazji Piastonaliów na kampusach Uniwersytetu Opolskiego i Politechniki Opolskiej. Dziś poznaliśmy oficjalne stanowisko Urzędu Miasta Opola w tej sprawie - dodatkowych kursów nie będzie.

Proszą, ale nikt ich nie słucha

Sprawę stale nagłaśnia wiele podmiotów. Od ponad tygodnia sprawę opisuje na Facebooku Blog o Opolskiej Komunikacji Miejskiej - w zamieszczonych na nim postach, ich autor wielokrotnie wskazywał na korzyści płynące z dodatkowych kursów. W dodatku należy pamiętać, że niedługo zaczynają się wakacje (a dla maturzystów zaczęły się już na początku maja), więc wzrośnie zapotrzebowanie na nocne kursy - młodzież i inni mieszkańcy będą przebywali w mieście do późnych godzin wieczornych, na noc otworzą się także ogródki piwne, puby i kluby nocne. To będzie także czas, w którym ludzie będą znacznie liczniej dojeżdżali komunikacją miejską w kierunku Dworca Głównego i Wschodniego, skąd odjeżdżają dalekobieżne pociągi Intercity (choć w przypadku Opola Wschodniego - tylko TLK), również międzynarodowe, a wiele z nich odjeżdża w środku nocy. I tutaj pojawia się problem - jak mieszkańcy z ciężkimi bagażami, nieposiadający samochodu, mają udać się na drugi koniec miasta?

Opole znowu daleko w tyle za Wrocławiem i innymi miastami wojewódzkimi

W ubiegłym roku, mogliśmy dowiedzieć się, że opolskie MZK znajduje się wśród najlepszych przewoźników w kraju. Niestety, opinie pasażerów i wpisy internautów w mediach społecznościowych przeczą tej opinii. Wielu z nich pyta wprost - "Co się dzieje z transportem publicznym w Opolu?".

Pod względem dostosowywania się do (realnych) potrzeb mieszkańców, opolski transport publiczny jest jednak wciąż daleko w tyle, niż np. wrocławskie MPK. Parę dni temu, na oficjalnym facebookowym profilu MPK Wrocław, pojawił się wpis, informujący o uruchomieniu dodatkowych kursów, z okazji odbywających się na Polach Osobowickich Juwenaliów. Podobnie wrocławski przewoźnik postępuje w przypadku innych imprez masowych - czyli tam, gdzie zapotrzebowanie na transport gwałtownie rośnie.

W Opolu w tym roku na kursy MZK do kampusów UO i PO nie ma co liczyć. Studenci zatem będą musieli skorzystać z usług taksówkarskich firm Uber, Bolt i Radio Taxi. Ci, co będą mogli, dotrą piechotą, natomiast ci, którzy mieszkają w Krzanowicach, Borkach, Świerklach i Brzeziu z dotarciem na imprezę mogą mieć już niemały problem - do centrum miasta nie dojadą m. in. hulajnogami elektrycznymi (nb. jedną z najpowszechniejszych alternatyw dla MZK), a i nie wszyscy przewoźnicy taxi obsługują tak odległy od Śródmieścia obszar.

Pytanie - dlaczego? Na nie odpowiedział rzecznik ratusza, argumentując decyzję UM niewielką odległością między kampusami Politechniki i Uniwersytetu. Najwyraźniej urzędnicy zapomnieli jednak, że imprezy w obydwu z tych miejsc będą odbywać się w innym terminie. Argument dot. małej odległości od centrum miasta również wydaje się być nieuzasadniony - wystarczy wziąć pod uwagę sytuację, w której na Piastonalia zechce przyjechać student mieszkający we Wrzoskach, Sławicach, Świerklach, albo Winowie - w tym przypadku odległość jest znacznie większa. W przypadku podopolskiej Brynicy, Łubnian, Biadacza, albo Masowa, dystans ten sięga nawet 15 km. Inaczej wygląda kwestia dewastacji autobusów - rzeczywiście, dawniej na liniach na Piastonalia odnotowywano liczne przypadki wandalizmów w autobusach. Chociaż i na to pewnie znalazłoby się lekarstwo - na zajezdni stoi wiele nieużywanych od dawna pojazdów. Jeżeli wśród nich znajduje się choć jeden sprawny egzemplarz, dlaczego by nie można było go w tą jedną noc wykorzystać do wożenia studentów?

Na komunikację nocną jeszcze poczekamy

Ratusz potwierdza też, że autobusy na linie nocne wyjadą najwcześniej 1 czerwca. Jednocześnie znikają resztki szans na przyspieszenie tego procesu. Choć wiadomo, że trasy tych linii będą się różnić od tych, zlikwidowanych z końcem 2022 roku, to nadal nie przedstawiono żadnych konkretnych planów, dot. przebiegu, lub częstotliwości ich kursowania. Po drodze jeszcze będą wakacje, podczas których, jak już wspomnieliśmy na początku artykułu, wzrośnie zapotrzebowanie na transport w nocy - będziemy mieli możliwość sprawdzenia, jak zachowa się wówczas Urząd Miasta.

Nie ulega jednak wątpliwości, że jeżeli miasto chce pozbyć się lgnących do MZK łatek Przewoźnika niesłużącego mieszkańcom, nadawanych przez zbulwersowanych malejącą jakością usług transportu publicznego mieszkańców, koniecznie musi podjąć jakieś konkretne działania, które korzystnie wpłynęłyby na opinię publiczną. Jednym z takich działań, mogłoby być zwiększenie liczby linii, poprzez utworzenia połączenia np. łączącego bezpośrednio Czarnowąsy z Półwsią, albo Zaodrzem. Opole jest dość dużym miastem, jednak liczba dostępnych połączeń jest tu nadal zbyt mała. Wystarczy spojrzeć na takie miasta jak: Jaworzno (88 tys. mieszkańców; 24 linie dzienne, 2 nocne), Jelenia Góra (76 tys. mieszkańców; 26 linii dziennych, 2 nocne), Nowy Sącz (80 tys. mieszkańców; 36 linii dziennych, 1 nocna), Płock (120 tys. mieszkańców; 31 linii dziennych, 1 nocna), podczas gdy Opole ma 127 tys. mieszkańców (w obszarze metropolitarnym aż 147 tys., a linii dziennych tylko 18 i żadnej linii nocnej - tak w prosty sposób można opisać organizację transportu zbiorowego na terenie Opola (pomijając już kwestie nakładania się na siebie niemal połowy tras i powtarzających się przystanków początkowych i końcowych).


piątek, 28 kwietnia 2023

Linia nr 3 zacznie obsługiwać CUP od 4 maja

 

Nowe przystanki pod Centrum Usług Publicznych (fot. Pio Gaw/Google Street View)

Jak informowaliśmy już w marcu, do nowego Centrum Usług Publicznych przy ul. Pileckiego, dojedzie tylko jedna linia - nr 3. Choć początkowo zakładano wyłącznie przedłużenie kursów pierwotnie dojeżdżających do pętli przy ul. Rejtana, ostatecznie udało się zaplanować kursowanie trójki w tym rejonie ze zwiększoną częstotliwością.

Samo centrum ruszy później

Choć MZK zacznie obsługiwać nowy ratusz od 4 maja, to on sam zostanie otwarty dopiero 2 tygodnie później. Uruchomienie dodatkowych kursów autobusów w tym rejonie ma umożliwić najpierw dojazd urzędnikom, a wkrótce po otwarciu - także mieszkańcom. 

Podczas oficjalnego otwarcia opolskiego Centrum Usług Publicznych, na pobliskim placu nastąpi również uroczyste odsłonięcie pomnika Rotmistrza Witolda Pileckiego.

W budynku nowego urzędu na finiszu są obecnie prace wykończeniowe, oraz sprzątane są pozostałości po robotach budowlanych. Pierwsi urzędnicy już mieli okazję zapoznać się z nowym miejscem pracy.

2 nowe przystanki

W rejonie CUP zostaną uruchomione 2, sąsiadujące ze sobą przystanki autobusowe - "Pileckiego - CUP - 1 - Pętla" oraz "Pileckiego - CUP - 2 - Pętla". Obydwa na razie będzie obsługiwać tylko linia nr 3. Choć MZK na razie nie planuje poprowadzenia tędy innej linii, nie wyklucza takiej możliwości w niedalekiej przyszłości. Dodatkowa infrastruktura została już więc przygotowana na zapas.

Szczegóły, dotyczące kursowania linii nr 3 w rejonie Centrum Usług Publicznych w Opolu, można znaleźć w rozkładzie jazdy na stronie miejskiego przewoźnika, klikając tutaj.

O ewentualnych zmianach będziemy informowali na bieżąco, na naszym blogu.

niedziela, 23 kwietnia 2023

Zmiana trasy linii 16 w Wawelnie

 

Zmiana trasy linii 16 MZK Opole

Jak poinformowało MZK Opole w najnowszym komunikacie, linia nr 16, kursująca na trasie Al. Przyjaźni - Wawelno, pojedzie niewielkim objazdem. Wiąże się to także z koniecznością zmiany lokalizacji jednego. z przystanków. Zmiana trasy będzie dotyczyła podopolskiej gminy Wawelno.

Autobusy jadące w kierunku pętli w Wawelnie, przejadą objazdem przez ulice Łączącą i Nowowiejską. Będą dojeżdżały do przystanku końcowego "od tyłu". W wyniku tego, fragment ul. Opolskiej między pętlą a skrzyżowaniem z ul. Łączącą będzie chwilowo nieużytkowany

Zmieni się także lokalizacja przystanku "Wawelno - Centrum", który został przesunięty o około 20 metrów - znajduje się teraz przed skrzyżowaniem ul. Opolskiej z ul. Łączącą, a nie tak jak dotychczas - za.

Utrudnienia te spowodowane są przebudową skrzyżowania dróg wojewódzkich nr. 429 i 435. Prace na tej samej drodze odbywają się także w Polskiej Nowej Wsi, gdzie wprowadzono adekwatne zmiany w kursowaniu dla linii 8. Więcej o tym pisaliśmy tutaj.

Stosowny komunikat publikujemy także na naszym blogu, w zakładce "Aktualne objazdy" na naszym blogu. Szczegóły znajdują się także w oficjalnym komunikacie MZK Opole.


sobota, 8 kwietnia 2023

Linia nr 8 skrócona. Autobusy MZK będą kończyły trasę wcześniej

 

Skrócenie linii 8 do Polskiej Nowej Wsi. MZK Opole

Od 11 kwietnia 2023 roku autobusy MZK Opole pojadą inaczej. Zmiana ta ma związek z postępem prac przy remoncie drogi wojewódzkiej nr. 429 oraz zamknięciem całego odcinka drogi do Wawelna, przebiegającej przez Komprachcice, Polską Nową Wieś i Wawelno. Autobusy linii nr 8, jadące do Polskiej Nowej Wsi, będą tymczasowo korzystały z najazdu powstałego po demontażu placu zabaw. Będą tam mogły zawracać również autobusy przegubowe. 
Wyłączeniu z obsługi ulegnie przystanek "Polska Nowa Wieś - Centrum" w obu kierunkach. Jego rolę przejmie tymczasowa pętla zlokalizowana niedaleko kościoła. 

Szacuje się, że utrudnienia potrwają co najmniej do wakacji. Kursy linii 8 do Ochódz i Domecka, a także linii 16 do Wawelna będą realizowane bez utrudnień (przy czym należy pamiętać, że trasa linii 16 przebiega przez Chróścinę i Mechnice, a nie przez Komprachcice i Ochodze).

Więcej informacji na temat tej zmiany znajduje się w zakładce Aktualne Objazdy, jak i w komunikacie MZK Opole.