piątek, 2 sierpnia 2019

Koniec przetargu na 10 solówek EVI dla Opola. Jaki wynik?

Otóż w maju 2019 Urząd Miasta ogłosił przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych pojazdów niskopodłogowych klasy MAXI. Wpłynęły 2 oferty

Solaris Urbino 12 IV Generacji (fot. Solaris Bus & Coach) 

O walce dwóch firm pisaliśmy już wcześniej. Tak - rywalizowali Solaris i Man.
Już na samym początku firma z Bolechowa kładła na łopatki konkurenta z Niemiec. Cena i warunki gwarancji przesądziły o wygranej Solarisa, jednak pozostałe sprawy też miały większe znaczenie.

Prawie 100 punktów zyskała polska marka w tegorocznym przetargu. Walka była zacięta. Jednak monopol niemieckiego Mana został wreszcie przełamany i na ulice z dumą wyjedzie nowa marka autobusów.

Ostatni raz Solaris brał udział w przetargu w 2013 roku. Przetarg toczył się o dostawę 5 nowych autobusów 15-metrowych, czyli tzw. desek (deskorolek). Do przetargu zgłosił się także Mercedes, ale ostatecznie wycofał swoją ofertę, ze względu na wstrzymanie produkcji proponowanego modelu O515LN.

Solaris dostarczy 10 Urbino 12 IV generacji. Kiedy? To zależy od tego, kiedy podpisana zostanie umowa. Jeżeli podpisana zostanie w najbliższych tygodniach, nowych autobusów na ulicach miasta, moglibyśmy się spodziewać na przełomie maja/czerwca 2020 roku. Producent będzie miał 300 dni na dostarczenie autobusów od chwili podpisania umowy.

Ostatni raz nową markę w Opolu witaliśmy w 2009 roku, kiedy to do Opola przyjechały pojazdy marki Scania. Teraz monopol Mana się zakończył, a my możemy już zacząć witać nową markę.


2 komentarze:

  1. Solaris jest o całe wieki nowocześniejszy od dotychczasowych pojazdów Mana w kwestii technologicznej zaś wagonowe nadwozie Mana jest pojemniejsze i bardziej przestronne,zewnętrznie na pewno bardziej wszystkim przypadnie do gustu agresywne nadwozie Solarisa który chciałbym sprostować w prostej lini pochodzi od lini Neoplana,i założyciel fabryki Krzysztof Olszewski który był jednym z dyrektorów wydziałowych Neoplana i podwozie Solarisów pochodzą od tej marki,nawet projektowane były w Berlinie,wszystko to sprawia że Solaris ciągnie chlubną tradycję technologicznego pierwszeństwa na świecie,zaś współwłaściciel Neoplana NeoMan jest na etapie rozwoju wstecznego.Wspaniale będzie przywitać tak zaawansowane technologicznie autobusy jednak że pozostanie pewien niesmak w numeracji taborowej,562 Lion's City a 563 Solaris Urbino 12,Myślę że kierownictwo Mana zapomniało się trochę albo poczuło się zbyt pewnie i tym razem nie zastosowało dampingu cenowego co kilkakroć już stosowało w przeszłości eliminując Solarisa z komunikacji miejskiej w Opolu,pierwszy raz zastosowali taka technikę w 2002 roku zaniżając ceny dwóch Manów nl223 do ceny ostatnich dwóch wyprodukowanych Manów nl 222 które trafiły także do Opola na kwotę 609 tysięcy złotych na ówczesny czas za sztukę co dało zwycięstwo Manowi w Opolu i przyczyniło sie w okresie póżniejszym do dłuższej dominacji w MZK OPOLE ,Jak sądze Man odwoła sie od tej decyzji co pewnie pociągnie za sobą wydłużenie okresu dostawy nowych pojazdów do póżnej jesieni,ale wątpliwe jest aby szefostwo Mana chciało wydłużyć specjalnie dla nas warunki gwarancji, które dla potencjalnego odbiorcy świadczą o pewności kontrahenta i jakości jego wyrobów.To zapewnia Solaris
    Witamy Solarisa w Opolu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wyczerpujący komentarz! Co do numerów taborowych, jeżeli nie #563 wzwyż, MZK może wskrzesi numerację #6xx, albo #7xx.

      Usuń